Pages

Ads by Nuffnang

Monday 23 April 2012

Tips Tips Beli Motorsikal SecondHand

Assalamualaikum. Beberapa jam lepas Brader ade terbaca blog pasal motorsikal. Almaklumlah, brader pon nak gak pakai motor gi jalan jenjauh. Tp brader masih berfikir lagi samaada nk pakai motor baru atau motor secondhand. Motor baru mmg la best , sbb keadaan masih tip top lagi. Tapi modal nak kena besar la. Jadi pilihan kedua brader adelah, motor sekenhen ( second hand ). Jadi , alang2 brader dah usha2 blog tu, meh brader kongsi sket tips nk beli motor secondhand.

1)Pastikan berkeadaan Standart/Asal


Kalau nak beli motor secondhand tu, brader rasa lebih baik la beli moto yg standard aje. Takde modifikasi yang boleh menyebabkan motor anda meragam tak tentu pasal. Langkah ni gak boleh membantu anda terlepas daripada saman atas modifikasi yang dilakukan oleh pemilik sebelum anda. Yelah, sape nk kne hukum atas kesalahan yang  dia tak buat kan? Jadi lebih baik beringat sebelum terkena.


2) Mempunyai Geran

Geran ini merupakan dokumen yang mengesahkan identiti kenderaan terbabit dan mempunyai Nombor siri serta pemunya berdaftar serta maklumat kenderaan yang didaftarkan seperti No. Enjin , No Casis Buatan , Model , kelas kegunaan dan lain-lain Maklumat tersebut adalah penting bagi mengesahkan bahawa kenderaan tersebut adalahkenderaan yang boleh serta disahkan penggunaannya di jalan raya di Malaysia.
Selain itu, Dokumen tersebut juga mempunyai malumat/ rekod bayaran yang telah dilunaskan oleh pemilik kenderaan (pembayaran Road Tax ) serta Pertukaran milikan dan alamat serta rekod Pemeriksaan.. Ini memang penting..kalau tak,camne korang nak tukar nama ni, buat yang dijual tu motor curi..ha!tak ke naya! korang juga yang masuk kedalam..Tiada Saman Trafic.. kalau ada saman, korang tak boleh nak idup road tax sebab motor ada saman. 



3) Jangan Pandang Luaran Sahaja

Ada orang, tengok luar ajerr cantik terus sambar "sekali dah beli, bawak je, enjin berkocak banyak problem" Seeloknya periksa keadaan motorsikal tersebut terlebih dulu kemudian fikir dan buat pertimbangan sewajarnya..

a) Periksa Paras Minyak Hitam
First Jangan hidupkan motor dulu. Buka penyukat minyak hitam lihat paras mana.. Jika minyak hitam diletakkan berlebihan akan berefek bunyi enjin lebih halus, sehingga menyembunyikan bunyi asal motor yang mungkin kasar

b) Lihat Speedometer motorsikal tersebut
Lihat jarak yang telah di tempuh motor tersebut. Jika angka menunjukan di atas 20.000km, pastinya akan ada komponen part enjin yang harus diganti


c) Periksa bahagian hadapan tayar dan klu body tak center
Berdiri di hadapan motorsikal periksa bahagian hadapan lihat kelurusan dengan roda ( lihat tayar depan dan belakang sejajar atau tidak ). Jika nampak tak center menunjukan motor pernah melanggar sesuatu atau terlibat dalam kemalangan.

d) Periksa bahagian tayar belakang dan klu body tak center
Berdiri pula di belakang motorsikal kemudian periksa bahagian belakang lihat kelurusan dengan roda. jika nampak tak center memastikan chasis mototidak membengkok kerana motor pernah terjatuh atau berlaku pelanggaran


e) Pemeriksaan batang Fork,swing arm, suspension absober dan rem tayar
Perhatikan pada batang fork, adakah terdapat kesan minyak kerana itu tandanya getah pengadang minyak tersebut telah rosak mungkin tak pernah ditukar oleh pemilik dahulu. Kemudian ada tak kesan calar pada batang fork, walaupun tiada kesan minyak tetapi kadang-kadang pekedai telah menukar pengadang getah yang baru. Ini selalu terjadi apabila kita menggunakan motor tu nanti pengadang minyak akan cepat rosak akibat daripada batang fork yang sudah tidak licin. Lambat laun minyak dari batang fork akan keluar… hati-hati.. Check samada fork depan,Bush / hub tidak bocor dan rosak, handle, chasis, swingarm pun check gak, kot-kot dah bengkok dan Rem tayar gelong ke tidak...
Periksa Fork depan kalau ada bengkok, Ada kemungkinan juga motor ini pernah terlibat kemalangan

Periksa swing arm dengan menggoyangkan kekiri dan kekanan dengan kuat. Caranya dengan memegang roda belakang dan goyangkan. Apabila terasa seperti sesuatu yang longgar bermakna bush swing arm tersebut telah haus. 

_____________________________________________________________________________________________

suspension depan belakang camner ? Periksa jika ada kesan minyak terkeluar dari bush/ hub .. Ini menunjukkan Fork dan Absober telah bocor dan suspension tidak elok .. ada penyerap hentakan masih "menyerap" hentakan ke ? bushing suspension ok ke tidak ? 
_____________________________________________________________________________________________

Perhatikan kalau Rem tayar bengkok.. Jika tak dapat di lihat dengan mata kasar cuba Letak marker pen hampir rapat dengan rem kemudian putar roda.. Jika ada bahagian menyentuh Marker pen rem ada problem bengkok.. Ini dapat memastikan bahagian mana yang gelong

_____________________________________________________________________________________________

4) Pemeriksaan Bahagian Enjin 
Periksa kalau ada leaking head di bawah enjin.. Boleh menyebabkan minyak hitam berkurangan nanti..

_____________________________________________________________________________________________

Periksa enjin kalau ada part yang retak.. Ini boleh mendatang efect masalah lebih besar nanti.memerlukan modal yang besar untuk menukarnya di kemudian hari..

_____________________________________________________________________________________________

Periksa apakah ada kebocoran minyak pada karburator ini boleh menyebabkan motor susah di hidupkan…
_____________________________________________________________________________________________
5) Pemeriksaan terhadap sistem wiring motorsikal
Tengok Wiring kalau ada potong-potong atau sambung haram tu ada problem karang takut short circuit. Periksa semua peralatan elektrik seperti lampu depan, belakang dan signal supaya ianya berfungsi dengan baik.mentol klu terbakar tu tukar selalu sebab akan effect mentol yang lain klu dibiarkan lame.. Lampu brake mesti hidup jangan pulak tak hidup... Lampu signal kena menyala sempurna (takut-takut mahu ke kanan tapi lampu menyala ke kiri pulak)

_____________________________________________________________________________________________
6) Pemeriksaan semasa Enjin dihidupkan
Hidupkan dahulu enjin motosikal tersebut dengar alunan bunyinya. Ingat bukan bunyi motor yang kena dengar tetapi amati bunyi pada blok enjinnya. Adakah bunyinya agak kasar atau seperti benda longgar kerana ada kemungkinan rod dan bearingnya telah haus dan ini memerlukan belanja yang agak lebih setelah anda membelinya. OK Mulai hidupkan enjin. Pulas trottel minyak, rem-rem lebih sikit dan biarkan enjin dalam keadaan stabil. Pada masa ini dengar jikalau ada kejanggalan bunyi enjin.
a) Kalau kick Starter atau menggunakan eletrik starter susah motorsikal di hidupkan, mungkin ada masalah pada beberapa part ignition motorsikal tersebut .. ni kena buat pemeriksaan terperinci
________________________________________________________________________

b) Cuba tengok asap kalau keluar banyak mungkin 2t terlebih atau kemungkinan juga piston ring telah haus. kalau asap putih kuar kena buat top overhaul tukar gasket. kalu asap itam, proses pembakaran yang tidak sempurna. Kalau Putih biru tu kira OK

____________________________________________________________________________________________
7) Buat Pandu uji Motorsikal
Kalau nak tahu motor tu ’sedap’ lagi atau tidak kena la tunggang. Cuba bawa kelajuan antara 100-110km/j kuat tak gegarannya. Kalau sederhana ok lagi tu mungkin balancing tayar dah tak cantik. Tapi kalau kuat sangat lebih baik lupakan, bukannya apa takut-takut membabitkan enjin je….

a) Cuba buat pandu uji .. dengan kecepatan 40km/jam kemudian tekan rem agak mendadak kalau motor korang rasa tak ade pickup dan kena pulas minyak lebih sikit dan enjin mengaum tu tandanya cluth plate dah haus.. kalau nak naik bukit tu yang jadi masalah macam berat nak naik..mungkin Clucth plate dah nak habis atau autoclutch problem...

b) kalau ko bawak lepas tangan camner ? stabil ke tidak ? kalau masa pandu motorsikal tu tak rasa macam goyang dan senget atau kalau membuang belakang ni.. memang ada problem ngan casis (body) punya.. badan dah bengkok...

c) Ketika memandu uji sila dengar sebarang bunyi dan rasai pergerakkannya motorsikal tersebut.Jalankan motor tersebut dan perhatikan apakah ada kesulitan atau tdk dalam perpindahan gigirantai tayar dan sporket motorsikal

d) Kalau semasa membrake motorsikal bagai mana keadaan motorsikal tersebut.. Adakah brake sistem dalam keadaan baik disaat kita membrake secara kecemasan ?

_____________________________________________________________________________________________
Periksa Nombor Chassis dan nombor enjin.. buatnyer yang dijual tu motor curi.. Payah nak jawab karang…Cek nombor rangka Chassis dan nombor enjin.. Perhatikan dengan jelas apakah nombor rangka dan mesin motor adalah asli dan bukan ketokan kasar.

_____________________________________________________________________________________________

8)Dapatkan jaminan waranty
Mana mungkin kan motosikal 2nd yang anda beli itu benar-benar 100% dalam keadaan baik..Kebiasaannya kedai akan bagi waranti selama sebulan je lebih dari tu tanggung sendiri.Jadi dalam tempoh tu jangan takut-takut nak komplen pada pekedai.Biar kita buat-buat cerewet sikit kalau tak nanti dia putar belitkan anda nanti.Pastikan juga jangan buat sebarang pengubahsuaian terhadap motosikal anda dalam tempoh waranti kerana secara automatik waranti tersebut akan dimansuhkan oleh mereka.Apabila membeli motorsikal tersebut minta jaminan ( warantty) penggantian atau minta owner asal, Pekedai yang jual motor tu repair balik segala kerosakan dalam masa selang tempoh percubaan..


Kalau nak beli motor secondhand ni , lebih baik rasanya bawak member yang tahu serba sedikit tentang motor ni, yelah, sekurang kurangnya dorg tau nak bagi nasihat kat korang . At least takdelah korang mengamuk tak tentu hala lepas beli motor tu. Nak beli biarlah berbaloi dengan harga .

sumber dari blog ni : SUMBER :
Comments
0 Comments