Pages

Ads by Nuffnang

Monday 30 April 2012

Pemandu Di Malaysia : tabiat mmg payah nk dielakkan

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pembaca bog Brader skalian. Dah beberape hari Brader tak update blog , sbb beberapa masalah yang tak dapat di elakkan.

Hari ni , Brader nk cite sket pasal tabiat2 pemandu2 Malaysia yg Brader dapat lihat berdasarkan pengalaman Brader sendiri.

1. Tabiat kt Traffic light.

kt Malaysia ni dah banyak traffic light yg ada count down timer dari merah ke hijau , atau hijau ke kuning dan seterusnya ke Merah. Tapi yang brader selalu perhatikan , bile sampai lampu hijau je, pemandu paling depan mesti amek masa paling kurang 10 saat utk bergerak. Entah ape lah yg diangan-angankan agak nye. Cuba korang bayangkan lah, kalo lah lampu hijau tuh hanya untuk 20 saat je, pemandu paling depan dah amek masa 10 saat nk bergerak, tak ke sikit je kete yg bleh gerak dalam tempoh masa 10 saat yang lebih tu? Apa salah nye, masa 5 saat terakhir sebelum lampu merah berakhir, pemandu paling depan tuh dah siap2 dengan gear 1 , kalo yg bawak kete auto tu , letak je kt gear D tuh. rasa nya  x susah mane pun. tp nk wat cmne , org malaysia ni tau nk buat sume benda last2 minute. dah mmg perangai . jangan marah kalau terasa, ape kate jadikan perasaan terasa tu sebagai pendorong utk ubah sikap. Pastu ade jugak mereka2 yg tak reti2 nk berenti mase lampu dah merah, main langgar je. terutama sekali mat2 motor ni. Selalu je main langgar lampu merah. Kalau dorg yg kena langgar, tak ke naya je? Fikir2 kan lah wahai pemandu sekalian.

2. Tabiat masa ade eksiden / kemalangan

Kalau kite perhatikan betul2, kalo traffic jam ,kebanyakannye mesti sebab eksiden. Walaupun eksiden tu berlaku kt lorong bertentangan, lorong yg kite lalu jugak yg eksiden. sbb ape? sbbnye, ramai sangat yg nak jadi investigating officer. mmg la membantu tu perkara yg baik. Niat dah baik, tapi cara salah sbb menyusahkan orang lain. Andai kata lah, mase traffic jam tu berlaku, ade ambulan tgh rush nk gi spital? tak ke naya? ape salah nye, teruskan je perjalanan dengan berhati. Tak payah nak menyibuk sangat duk tgk eksiden tu. Polis , JPAM, anggota penyelamat lain tahu la buat keje dorang. Kite just perlu berhati hati supaya benda2 yg tak diingini dapat di elakkan.

3. Tabiat pemandu lori / bas

Kalau kt highway, bese kite tgk bas jalan ikut lorong kanan. kadang2 lori pun ada kt lorong belah kanan. Dorang ni x paham ke peraturan? " KENDERAAN BERAT IKUT KIRI " , mmg la sume org nak cepat. Tapi agak2 la. Pemandu bas bawak nyawa orang. Kalau jadi eksiden ke ape2 ke, x ke susah . kadang2 bawak pada kelajuan yg melebihi had kelajuan maksimum. Sampaikan kenderaan kecik cam motor dan kete pun susah nk memotong lori atau bas ni . dah la meter nye lain2. Kalau penunggang motosikal , duduk belakang lori atau bas, x pasal2 batu2 jalan kena kt muka, sakit tuh. kepada pemandu lori atau bas, tolong lah, jgn pentingkan diri sendiri je. Pemandu kenderaan ringan pun ada kepentingan jugak. Tolong fikir keselamatan kitorang sume ni .

4. Tabiat Penunggang motosikal


jujur cakap, ni yg brader paling tak suka. Mat rempit . Perangai mat rempit ni x habis2 menyusahkan pengguna jalan raya yg lain. Masa jalan tgh sibuk pun dorg sibuk nak berlumba. Kalau dah gian sangat pegi lah sewa mane2 litar. jangan lah membahayakan diri sendiri dan nyawa org lain. terutama moto berkuasa rendah. Moto korang tu tak laju mana pun , setakat Ex5 dapat 120 rapat meter tu , x sampai pun 100 km/j kete. Siyes, korang buat la benda yg lebih berfaedah.

Setakat ni , ni je la tabiat2 pemandu2 di Malaysia yg brader x berapa nk puas ati sangat. Korang nilai lah sendiri ape yg Brader tulis ni . Sama ada betul atau salah, terpulang kepada korang semua. Brader cuma boleh nasihatkan , berhati hatilah di jalan raya, dan ingatlah insan tersayang yang sentiasa menunggu kepulangan anda semua.

p/s : gambar2 di atas hanya sebagai hiasan .
Comments
0 Comments